مناسب‌ سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان در دستور کار

مناسب‌ سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان در دستور کار

مناسب‌ سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان در دستور کار

به گزارش ایسنا، فرنوش نوبخت با اعلام اینکه مناسب سازی ایستگاه‌های مترو در دست اقدام است، گفت: افراد معلول در طبقه‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و کمیته تکریم همه‌ مشکلات معلولان در خصوص استفاده از مترو را پیگیری می‌کند تا بهسازی آن انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  ۱۲۱ ایستگاه مترو در پایتخت وجود دارد که در تسهیل ترافیک شهر تهران بسیار تاثیرگذار است، عنوان کرد: طبق آمار در خط یک متروی تهران ۵۰ آسانسور و ۱۶۶ پله برقی وجود دارد که می‌توان گفت تقریبا نیاز افراد را رفع می‌کند. در خط دو متروی تهران نیز ۴۶ آسانسور و ۱۲۴ پله برقی وجود دارد. در خط سه متروی تهران هیچ آسانسوری وجود ندارد و تنها ۲۴۰ عدد پله برقی برای رفت و آمد تهیه شده است. خط چهار مترو ۱ آسانسور و ۲۰۹ پله برقی دارد.

نوبخت اضافه کرد: همچنین در خط پنج؛  ۵۴ آسانسور و ۲۹ پله برقی وجود دارد که نسبت به تعداد ایستگاه‌ها وضعیت مناسب‌ تری دارد. خط هفت تازه تاسیس شده و هم اکنون دارای ۵۴ پله برقی است و فعلا هیچ آسانسوری برای ایستگاه‌های بهره برداری شده تعبیه نشده است.

به گفته‌ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه مناسب سازی تمام ایستگاه در دستور کار قرار دارد و مسئولان مرتبط در تلاش هستند تا دسترسی افراد معلول به ایستگاه‌های خطوط مترو راحت‌تر شود.

نوبخت در مورد اهم فعالیت‌های انجام شده برای نابینایان و معلولین، توضیح داد: شرکت بهره برداری متروی تهران اقدام‌هایی را نیز برای معلولین و نابینایان انجام داده که باعث رضایت این قشر از جامعه شده است که یکی از این فعالیت‌ها، اجرای مسیر برجسته ویژه تردد نابینایان در بعضی از ایستگاه‌های مترو با اولویت نزدیک بودن به مراکز مرتبط با امور نابینایان است. برای کمک و تسهیل در استفاده سالمندان و جانبازان از خدمات مترو، در هر واگن قطار چهار صندلی و جمعا در هر قطار حداقل ۲۸ صندلی با نصب برچسب‌های مخصوص به سالمندان و معلولین اختصاص داده شده است.

وی در ادامه افزود: یک گیت با عرض مناسب جهت استفاده معلولان با ویلچر در تمامی ایستگاه‌ها وجود دارد تا افراد با ویلچر راحت‌تر بتوانند عبور کنند. البته رمپ در تمامی اختلاف سطح‌های داخل ایستگاه‌ها و دسترسی‌های ورودی به آسانسورها نیز وجود دارد. ضمنا در هنگام راه اندازی و افتتاح ایستگاه های مترو نصب و راه اندازی پله برقی با شرکت راه آهن شهری تهران و حومه( مترو) است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرنوشت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در پایان در مورد تولید قطعات در داخل کشور، اظهار کرد: در گذشته اکثر قطعات واگن سازی از کشورهای خارجی تأمین می‌شد. از دو سال گذشته ساخت قطعات مترو توسط  مشاوران و همکاران در بخش مهندسی صورت گرفته تا با خاطر آسوده‌تری بهره برداری از مترو انجام شود. تولید قطعات داخلی یک نقطه‌ امید و قوت است.