ساختمان‌های اداری باید تا 3 سال آینده برای معلولان مناسب‌سازی شوند

ساختمان‌های اداری باید تا 3 سال آینده برای معلولان مناسب‌سازی شوند

ساختمان‌های اداری باید تا 3 سال آینده برای معلولان مناسب‌سازی شوند

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه معلولان عضوی از جامعه هستند، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید ساختمان‌های اداری را حداکثر برای سال آینده برای تردد و خدمات‌دهی به معلولان مناسب‌سازی کنند.

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، علیرضا رشیدیان ظهر امروز در چهارمین جلسه ستاد استانی مناسب‌سازی محیط برای کم‌توان‌یابان و افراد دارای معلولیت که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: وقتی که یک معلول در شهر رفت و آمد می‌کند، همه ما نسبت به آنها مسوولیم و باید فرهنگ عمومی اصلاح شده و مناسب‌سازی محیط نهادینه شود.

وی با بیان اینکه رتبه مناسب‌سازی محیط خراسان رضوی از رتبه 30 به دوم ارتقا یافته است، افزود: این امر نشان‌دهنده تلاشی است که صورت گرفته، اما باید در بودجه سال آینده علاوه بر اعتباراتی که در این زمینه است، 5 میلیارد تومان نیز برای مناسب‌سازی با کمک شهرداری‌ها در نظر گرفته شود.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: برای رسیدن به شهر ایده‌آل نیازمند ایده‌پردازی و الگوبرداری از شهرهای موفق در این زمینه هستیم که این ایده‌ها درراستای رسیدن به اهداف مطلوب با هزینه‌های کمتر و کارایی مطلوب‌تر بررسی شود.

رشیدیان خاطرنشان کرد: می‌توان برای بعضی از نظارت‌ها از سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه کمک گرفت، همچنین، آنها با بازدیدهای انجام شده، تخلفات را گزارش دهند تا پیمانکار موظف به رفع آن شود.

وی گفت: کلیه دستگاه‌های اجرایی باید ساختمان‌های اداری را حداکثر برای سه سال آینده برای تردد و خدمات‌دهی به معلولان مناسب‌سازی کنند و همچنین برای دسترسی راحت‌تر معلولان به مساجد، اداره تبلیغات اسلامی باید مناسب‌سازی این اماکن را در دستور کار خود قرار دهد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مشهد به دلیل زیارتی بودن و رفتوآمدهای مهمان‌های خارجی، وضعیت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند کارآمدی نظام را نشان دهد، برای همین باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای داشتن یک شهر شایسته استفاده کرد.

رشیدیان اظهار کرد: باید دستگاه‌های مختلف و سازمان‌ها عملکرد خود را در زمینه مناسب‌سازی ارائه دهند تا سازمان‌های برتر شناخته شده و تقدیر شوند  تا سبب ایجاد انگیزه برای انجام فعالیت‌های لازم برای معلولان می‌شود که البته می‌توان شهرها را تفکیک کرد و یک مهلت یک ساله برای این کار در نظر گرفت.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ساختمان‌های مسکونی که تغییر کاربری داده‌اند، باید مناسب‌سازی محیط برای معلولین را انجام دهند، گفت: باید نظارت‌ها دارای هم‌پوشانی باشد که هیچ جایی خارج از الزامات قرار نگیرد و اشکالات را در قالب یک توافق‌نامه با دستگاه‌ها برطرف کرد.

وی اضافه کرد: خدمات در معابر عمومی و پارک‌ها باید بررسی شود و شهرداری‌ها سرویس‌های خدماتی را مناسب با معلولان انجام دهند.

رشیدیان ادامه داد: در زمینه حمل و نقل عمومی می‌توان تسهیلات برای نوسازی را به آنهایی داد که برای معلولین مناسب‌سازی‌ انجام دهند.