معلولان کاشمر در استفاده از مراکز دانشگاهی و اداره‌ها با مشکلات اساسی مواجهند

معلولان کاشمر در استفاده از مراکز دانشگاهی و اداره‌ها با مشکلات اساسی مواجهند

معلولان کاشمر در استفاده از مراکز دانشگاهی و اداره‌ها با مشکلات اساسی مواجهند

رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: براساس جمعیت 170 هزار نفری شهرستان کاشمر حدود 17 هزار نفر معلول در این شهرستان زندگی می‌کنند.

علیرضا حق‌جو با بیان اینکه امروزه بسیاری از جامعه به این نتیجه رسیده‌اند که معلولیت شاید محدودیت‌هایی داشته باشد اما ناتوانی نیست، افزود: معلولان افرادی هستند که به دلیل شرایط جسمی، روحی و روانی دچار محدودیت‌هایی خاص هستند.

وی با اشاره به اینکه براساس استاندارهایی که تعریف شده حدود 10 درصد از جمعیت جامعه را افراد معلول تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: بسیاری از افراد به‌رغم اینکه از نظر روحی، روانی و یا جسمی دچار مشکلاتی هستند اما برای دریافت خدمات به بهزیستی مراجعه نکنند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر عنوان کرد: هرچند براساس جمعیت 170 هزار نفری شهرستان کاشمر حدود 17 هزار نفر معلول باید در این شهرستان باشد اما آنچه تاکنون در سامانه بهزیستی ثبت شده حدود 4000 نفر است.

حق‌‎جو با اشاره به اینکه هنوز بخشی از جمعیت معلولان شناسایی نشده است، گفت: برای برخی از خانواده‌ها هنوز این مسئله فرهنگ نشده که معلول باید همانند سایر افراد در جامعه حضورداشته باشند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه تاکنون برخی خانواده متقاعد نشده‌اند که برای برخورداری از خدمات تخصصی لازم است به بهزیستی مراجعه کنند و یا خانواده معلول خود را به درون جامعه بیاورند، اظهار کرد: چون مردان بیشتر در معرض حوادث هستند به همین خاطر درصد معلولیت در بین آقایان بیشتر از خانم‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها و بیماری‌ها از سال 95 طرح غربالگری ژنتیک آغاز شده است، افزود: غربالگری شنوایی 12 سال و غربالگری بینایی و شنوایی بالغ‌بر 20 سال است که انجام می‌شود.

حق‌جو ازدواج‌های خانوادگی را عامل اصلی معلولیت‌های ذهنی دانست و عنوان کرد: به‌رغم اینکه توقع داشتیم در سرشماری سال گذشته آیتمی برای شناسایی معلولین در نظر گرفته می‌شد اما این اتفاق نیفتاد.

65 درصد معلولان شهرستان را آقایان تشکیل می‌دهند

وی با اعلام اینکه اگر این اتفاق می‌افتاد آمار قابل اعتمادی را از تعداد معلولان می‌توانستیم داشته باشیم، گفت: امیدواریم در سرشماری بعدی برای ارائه خدمات بهتر جامعه معلولان در نظر گرفته شوند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه اکنون 65 درصد معلولان شهرستان را آقایان تشکیل می‌دهند، خدماتی که به این قشر از جامعه ارائه می‌شود را رضایت‌بخش ندانست و افزود: نیازهای جامعه معلولین بسیار فراگیر است.

وی با اشاره به اینکه رفع نیازهای معلولان از توان بهزیستی و دولت خارج است، استفاده از توان نهادهای غیردولتی و مردم را برای ارائه خدمات مطلوب ضروری دانست.

حق جو در ادامه با اشاره به ضرورت مناسب‌سازی محیط گفت: به‌رغم اینکه در خصوص الزام سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای مناسب‌سازی محیط قانون داریم اما اکنون از وضعیت خوبی برخوردار نیستیم.

وی با تأکید بر اینکه فرد معلول اگر امکان حضور در جامعه را نداشت باشد دچار افسردگی خواهد شد، وضعیت مناسب‌سازی محیط را به هیچ عنوان رضایت بخش ندانست و گفت: امیدواریم برای قانون حمایت از معلولان اهرم‌هایی اجرایی آن‌هم در نظر گرفته شود.

بسیاری از معلولان در استفاده از مراکز دانشگاهی با مشکل مواجه هستند

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه جای تأسف دارد مسئولان در ساخت و سازهای ادارات توجهی به مناسب‌سازی برای معلولان ندارند، افزود: اکنون بسیاری از معلولان در استفاده از مراکز دانشگاهی و ادارات با مشکلات اساسی مواجه هستند.

وی با اظهار تأسف از اینکه قانون حمایت از معلولان هیچ‌گونه ضمانت اجرایی ندارد، بیان کرد: برای برآورده کردن نیازهای معلولان باید تلاش بسیاری کرد.

حق جو با اشاره به اینکه شاید در طی سال‌های اخیر پیاده روسازی‌هایی انجام شده باشد اما اغلب جلوی‌شان با بلوکه مسدود می‌شود، اظهار کرد: مقرر شده در زمینه مناسب‌سازی محیط برای تمامی پیمانکاران شهرداری کلاس‌های آموزشی برگزار شود.

وی در ادامه از اجرایی نشدن قانون استخدام سه درصد معلولان انتقاد کرد و گفت: نه تنها قانون استخدام بلکه بسیاری دیگر از قوانین معلولان تاکنون اجرایی نشده است.

حق جو همچنین پرداختی مستمری‌ها را براساس تعداد عائله دانست و عنوان کرد: خوشبختانه از سال جاری میزان مستمری‌ها به سه برابر افزایش یافت به‌طوری‌که از 53 هزار تومان به 150 هزار تومان رسیده است.

350 نفر مددجوی پشت نوبت

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه هر چند معلولین پشت نوبت بسیاری هستند اما بالغ‌بر هفت سال است که افزایشی در سهمیه‌ها نداشته‌ایم، از 350 نفر مددجوی پشت نوبت مستمری‌بگیر خبر داد و افزود: تعداد مستمری‌بگیران موجود حدود 2 هزار و 650 خانواده است.

حق جو همچنین از سه برابر شدن اعتبارات اشتغال در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: برای اولین بار 90 درصد اعتبارات اشتغال تا پایان 6 ماهه ابلاغ شده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به معلولان نیازمند همکاری تمامی سازمان‌های دولتی و غیردولتی هستیم، از فعالیت هفت موسسه خیریه در کاشمر خبر داد و گفت: بخشی از خدماتی که مددجویان دریافت می‌کنند از سوی موسسه‌های خیریه است.

وی همچنین به وجود سه مرکز معلولین ذهنی دختر، مرکز حرفه‌آموزی دختران و مرکز آموزشی معلولین ذهنی زیر 14 سال اشاره کرد و افزود: اکنون در این سه مرکز 155 معلول حضور دارند.