مشاوره اجباری ژنتیک زوجین؛ مهمترین اقدام بهزیستی در برنامه ششم توسعه است

مشاوره اجباری ژنتیک زوجین؛ مهمترین اقدام بهزیستی در برنامه ششم توسعه است

مشاوره اجباری ژنتیک زوجین؛ مهمترین اقدام بهزیستی در برنامه ششم توسعه است

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی گفت:مهمترین اقدام بهزیستی در برنامه ششم توسعه، اجباری کردن مشاوره ژنتیک زوجین پیش از ازدواج است.

مرتضی خاتمی روز دوشنبه در جلسه شورای معاونان اداره کل بهزیستی استان زنجان افزود: غربالگری ژنتیک و مشاوره های گروهی و فردی در کاهش معلولیت ها و آسیبهای اجتماعی بسیار تاثیر گذار است که باید از سوی متولیان جدی گرفته شود.
وی اظهار کرد: بهزیستی با حساس سازی جامعه و مطالبه گری در زمینه معلولیت ها و بزرگنمایی عامل ایجاد معلولیت ها باید جامعه را آگاه و زمینه پیشگیری از معلولیت را فراهم کند.
خاتمی افزود: بر این اساس در لایحه بودجه سال آینده بهزیستی به دلیل حمایت از محرومان و معلولان جامعه نسبت به سایر ارگانها و نهادهای دولتی مورد توجه قرار گرفته است.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انگیزه های الهی و مذهبی کارکنان بهزیستی در راستای خدمت بهینه به جامعه هدف موثر بوده چرا که کارکنان بهزیستی با بهره گیری از فرصت های تبلیغی و مطالعاتی و نگارش مقالات بین المللی می توانند جامعه را حساس کرده و به تکاپو بکشانند.
وی اظهار کرد: سونامی سالمندی نیز در کشور و این استان در سال های آتی وجود خواهد داشت و در این میان بهزیستی می تواند در این زمینه کارهای مطالعاتی مناسبی انجام دهد و از مطالبه گری خود قدمی عقب نشینی نکند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایجاد مشاغل خانگی، توسعه صنایع دستی و ایجاد بازار فروش برای تولید محصولات مددجویان بهزیستی یکی از مهمترین راه های توانمندسازی آنها به شمار می رود و آموزش و فرهنگ سازی لازم می تواند نقش بسزایی در کاهش معلولیت ها و ایجاد راه های توانمند سازی مددجویان داشته باشد.
هم اکنون 22 هزار و 797 خانوار تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد 18 هزار و 668 پرونده در حوزه توانبخشی و هفت هزار و 153 نفر نیز در حوزه اجتماعی را شامل می شود.