روزهای خوب معلولان هنرمند، نیازی که باید تکرار شود

روزهای خوب معلولان هنرمند، نیازی که باید تکرار شود

روزهای خوب معلولان هنرمند، نیازی که باید تکرار شود

اهالی تئاتر اول تا چهارم دی ماه در کرمانشاه گردهم آمدند تا پنجمین دوره جشنواره تئاتر معلولان زاگرس را برگزار کنند و در این چهار روز علاوه بر ارائه توانمندی های هنری خود، فضای شهر کرمانشاه را نیز فرهنگی تر کردند.
دبیرخانه جشنواره امسال 18 نمایش در بخش رقابتی را از پنج استان کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان انتخاب کرده بود و یک گروه نیز از کردستان عراق به عنوان مهمان در کنار آثار رقابتی نمایش های خود را اجرا کردند.
برای اطلاع از وضعیت کیفی و کمی جشنواره پنجم به سراغ مسئولان برگزاری جشنواره رفتیم تا نظر آنان را در ارتباط با نمایش های اجرا شده کسب کنیم.

**جشنواره فرصتی برای نشان دادن توانایی معلولان
مصطفی محمودی از اعضای کانون ملی منتقدین تئاتر کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این جشنواره فرصتی را در اختیار معلولان قرار می دهد تا توانایی شان را به جامعه نشان دهند، گفت: معلولان قشری از جامعه هستند که باید از امکانات فرهنگی، هنری و رفاهی برخوردار شوند و جشنواره منطقه ای تئاتر معلولان زاگرس این شرایط را برای آنها فراهم کرد.
وی با بیان اینکه جشنواره در چهار بخش صحنه ای، خیابانی، کودک و نوجوان و نمایشنامه نویسی بود، تصریح کرد: کارها در حوزه خیابانی پیشرفت خوبی داشته، اما در حوزه صحنه ای مشکلاتی وجود داشت و در برخی موارد کیفیت لازم را نداشت و در حوزه کودک و نوجوان هم نیاز به تلاش بیشتر و تحقیق در این حوزه لازم است.
این کارشناس حوزه نمایش با توصیه به اینکه بهتر است در سال های آتی در جشنواره به بخش ها تخصصی تر نگاه شود، افزود: برخی نمایش ها قوی و برخی کارها نیز نیاز به دانش افزایی و تمرین بیشتر دارند.
وی با بیان اینکه استان کرمانشاه به لحاظ برگزاری پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر زاگرس خوب عمل کرده است، گفت: در این مدت تیم ستاد برگزاری جشنواره تلاش و زحمت زیادی کشیدند.

**تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان از اهداف جشنواره است
کارشناس امور هنری معلولان سازمان بهزیستی کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نیز با بیان اینکه در جشنواره منطقه ای تئاتر معلولان به دنبال تغییر نگرش جامعه نسبت به آنها هستیم، گفت: تحقیقاتی در این حوزه برای تواناسازی معلولان انجام و در این راستا جشنواره تئاتر معلولین از سال ۸۲ شروع شده است.
فاطمه فخری با اشاره به اینکه در تئاتر معلولان توانبخشی فردی و توانبخشی اجتماعی باهم مدنظر است، افزود: در توانبخشی فردی بر روی رفتار فرد معلول و مشکلات جسمانی آنها کار می شود اما در توانبخشی اجتماعی به دنبال مشارکت آنها در جامعه هستیم.
وی با بیان اینکه در پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین زاگرس انسجام و برنامه ریزی خوبی شده بود، تصریح کرد: خوشبختانه در این جشنواره شاهد اجراهای به موقع بودیم و امکانات خوبی هم برای انتقال گروه ها به سالن های نمایش تدارک دیده شده بود.
وی با اشاره به اینکه نمایش های اجرا شده هم نقاط قوت داشت، هم نقاط ضعف؛ افزود: به نظر می رسد گروه ها برای ارتقای کارهایشان نیاز به آموزش های بیشتری دارند و در این راستا سعی می شود برای جشنوارهای بعدی حتما به موضوع آموزش نگاه ویژه ای داشته باشیم.
فخری با بیان اینکه کار تئاتر با افراد معلول راحت نیست خاطرنشان کرد: کار با افراد معلول ظرافت های خاص خود را دارد و اینکه چطور باید با آنها کار شود نیاز به آموزش و تحقیق دارد.
کارشناس امور هنری معلولان سازمان بهزیستی گفت: برای بالا بردن سطح تئاتر معلولان برنامه هایی همچون برگزاری تورهای نمایشی و آموزشی برای آنها فراهم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به منظور اثرگذاری بیشتر اینچنین جشنواره هایی لازم است با هماهنگی مخاطبین هر بخش در محل اجراها حضور داشته باشند یا حتی برخی اجراها در مکان هایی مانند مدارس، دانشگاه ها، مهدکودک ها و سایر اماکن اجرا شود تا افراد جامعه با قشر معلولان بیشتر آشنا شده و اهداف ما در کمک به آنها محقق گردد.

**در هنر تئاتر معلولان به دنبال توانبخشی اجتماعی هستیم
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه هنر تئاتر اثر توانبخشی - اجتماعی برای معلولان دارد و علاوه بر تاثیر توانبخشی فردی، باعث ورود آنها به اجتماع می شود.، گفت: جشنواره منطقه ای معلولان زاگرس کاری مردمی بوده و هدف اصلی ما در سازمان بهزیستی از برگزاری جشنواره تئاتر ارتباط معلولان با جامعه و حمایت از آنها است.
امید قادری با بیان اینکه مقوله تئاتر توانسته برای معلولان در قالب هنر درمانی نمود پیدا کند، افزود: معلولین ما در بخش های مختلف از جمله خدمات شهری، اشتغال، ازدواج و... دچار چالش هستند و این جشنواره پیام هایی برای مخاطب داشت که باید به آن توجه شود.
وی با اشاره به اینکه لایحه ای در مجلس توسط نمایندگان مردم برای حمایت از معلولین تصویب شده است، گفت: در بخش اشتغال معلولین، مستمری، مناسب سازی شهری و.. آنان نگاه ویژه ای خواهد شد.
وی جشنواره تئاتر معلولین را فرصت مناسبی در راه کمک به معلولین در عرصه اجتماعی و هنری دانست و گفت: برای تقویت توانمندی های معلولان نیازمند همکاری و حمایت مسئولان هستیم.
سیاوش طهمورث بازیگر سینما، تلویزیون و داور جشنواره نیز کارگاهی آموزشی برای شرکت کنندگان برگزار کرد و در این ارتباط با بیان اینکه اصول و قواعد بازیگری از اهمیت زیادی برخوردار است و در نحوه انتخاب بازیگر باید دقت داشت، گفت: باید به مسائل فنی و تکنیک های بازیگر توجه ویژه داشت.
وی اظهار کرد: بازیگران باید از لحاظ علم و دانش بازیگری بتوانند در نقش ها به درستی ایفای نقش کنند.
پرونده جشنواره پنجم نیز با برگزاری آئین اختتامیه در روز دوشنبه و معرفی نفرات و گروه های برتر بسته شد تا اهالی تئاتر خود را برای جشنواره ششم در سال آینده آماده کنند.