میزان معلولیت در خراسان رضوی 10درصد از میانگین کشوری بالاتر است

میزان معلولیت در خراسان رضوی 10درصد از میانگین کشوری بالاتر است

میزان معلولیت در خراسان رضوی 10درصد از میانگین کشوری بالاتر است

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: براساس تعداد معلولین شناسایی شده میزان معلولیت در خراسان رضوی 10 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

حمیدرضا پوریوسف  ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش علمی کاربردی مسئولین ستادی و روسای بهزیستی شهرستان‌های خراسان رضوی که در شهرستان قوچان برگزار شد، با بیان اینکه سال جاری نخستین سال از برنامه ششم توسعه است، عنوان کرد: در طول سال‌ فعالیت‌ها، راهکارهای خاص و تکالیفی دیده شده که در حال تدوین هستیم تا از ظرفیت قانون برنامه ششم توسعه برای رسیدن به اهداف بهزیستی بهره ببریم.

وی با بیان این نکته که بر اساس تعداد معلولین شناسایی شده میزان معلولیت در خراسان رضوی 10 درصد از میانگین کشوری بالاتر است، تصریح کرد: براساس پیمایش‌های به دست آمده در حدود 2.5 درصد از جمعیت استان را معلولین تشکیل می‌دهند و همین طور 15 درصد از جمعیت تحت عنوان سالمندی و معلولیت موقت یا دائم ناتوان هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی از معلولیت مادرزادی به عنوان شایعترین علت معلولیت در سطح استان نام برد و افزود: این معلولیت به صورت ژنتیکی  یا بروز برخی عوامل در حین بارداری رخ می دهد ولی این بدین معنا نیست که فردی که بدون وجود علائم معلولیت به دنیا می‌آید سالم خواهد بود بلکه برخی معلولیت‌ها با دلایل ژنتیکی و مادرزادی سال‌ها پس از تولد بروز پیدا می‌کنند. 

وی با اشاره به افزایش 80 هزارنفرمعلول به صورت سالیانه به دلیل وقوع حوادث جاده ای و دلایل ترافیکی گفت: متأسفانه درسطح کشور و استان خراسان رضوی عوامل معلولیت زا خیلی بیشتر از عواملی است که به کنترل معلولیت منجر شود.

پوریوسف با اشاره به برنامه ششم توسعه و لزوم توسعه مشاوره ژنتیک و غربالگری قبل از تولد و جلوگیری از تولد نوزاد معلول در حد امکان، تاکید کرد: مشاوره‌های ژنیتکی قبل از ازدواج و تولد و حتی بارداری می‌تواند در پیشگیری موثر باشد.

وی با اشاره به گستره وسیع دلایل بروز معلولیت اظهارکرد: یکی از مهمترین حیطه های ایجاد معلولیت موارد جاده ای است، همچنین ایجاد معلولیت ها در محیط کار و بروز حوادث طبیعی از دیگر دلایل شایع وقوع معلولیت است و باید پیشگیری از حوادث در دستور کارقرار بگیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به بحث مناسب سازی معابر برای تردد معلولین گفت: مناسب سازی محیط های شهری و عمومی برای معلولین یکی از مواردی است که باید به صورت اساسی و استراتژیک توسط بهزیستی دنبال شود و باید طبق قانون جامع حقوق معلولین و ماده واحده بهزیستی دبیر ستاد با همکاری همه دستگاه‌های درگیر از جمله شهرداری و سایر دستگاهها، محیط عمومی و شهری را برای معلولین آسان و در دسترس قرار بدهد.

وی با بیان این که کمتر از 10 درصد معابر شهرستان مشهد مناسب تردد معلولین است، عنوان کرد: در جلسه‌ای مشترک با شهرداری مشهد مقرر شد مناسب سازی معابر شهری مشهد با اولویت معابر پرتردد پیرامون منطقه ثامن در دستور کار قرار گیرد.