افزایش شناسایی معلولان در خراسان رضوی

افزایش شناسایی معلولان در خراسان رضوی

افزایش شناسایی معلولان در خراسان رضوی

مسعود فیروزی افزود: شمار افراد دارای معلولیت در خراسان رضوی از ابتدای امسال تاکنون که در سامانه جامع معلولان ثبت شده 115 هزار نفر است در حالی که در مدت مشابه پارسال این رقم 106 هزار نفر بود. ثبت آمار افراد معلول در سامانه جامه معلولان بهزیستی به روز انجام می شود.
وی با توجه به رشد موالید در خراسان رضوی این میزان شناسایی افراد معلول را طبیعی توصیف و بیان کرد: بر اساس آمارهای جهانی سه درصد افراد هر جامعه دچار معلولیت هستند بنابراین در جمعیت حدود هفت میلیون نفری خراسان رضوی 210 هزار نفر دچار انواع معلولیت می باشند. بنابراین از حدود 210 هزارمعلول استان تنها 54 درصد شناسایی شده و در بهزیستی دارای پرونده هستند.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بیشترین شمار معلولان را با حدود 40 درصد معلولان جسمی حرکتی تشکیل می دهند. 35 درصد معلولان ذهنی، 10 درصد شنوایی، حدود 10 درصد بینایی و بیش از پنج درصد سایر معلولیتها شامل بیماران روانی مزمن، اوتیسم و غیره هستند.
وی افزود: هم اینک 145 مرکز توانبخشی روزانه، شبانه و ویزیت در منزل برای افراد معلول و ناتوان در خراسان رضوی فعالیت دارند. حدود 6 هزار نفر در مراکز شبانه روزی اسکان داشته و خدمات دریافت می کنند.