راه‌اندازی مرکزی برای اشتغال معلولان/ کارفرمایان پای کار بیایند

راه‌اندازی مرکزی برای اشتغال معلولان/ کارفرمایان پای کار بیایند

راه‌اندازی مرکزی برای اشتغال معلولان/ کارفرمایان پای کار بیایند

مرکز آبان با هدف تامین اشتغال معلولان در اهواز راه‌اندازی شده تا با جمایت کارفرمایان از شرایط مطلوب زندگی سالم دست یابند.

چند ماهی است که مرکز آبان با هدف پشتیبانی شغلی معلولان استان خوزستان در اهواز کار خود را آغاز کرده است. معلولان با هر نوع مشکل جسمی با مراجعه به این مرکز و ارائه اطلاعات خود درباره نوع مهارتهایشان در فهرست افراد معلول جویای کار قرار می‌گیرند تا به اشتغال مشغول شوند.

اما این ماجرا به همین راحتی‌ها نیست؛ تسلی‌پور مدیر مرکز آبان، اظهار کرد: مرکز آبان زیر نظر بهزیستی با هدف پشتیبانی خاص شغلی معلولین راه‌اندازی که الگوی آن از کشور سوئد گرفته شده است.

وی به توضیح شیوه کار این مرکز در رابطه با یافتن شغل برای معلولان پرداخت و افزود: با جستجو در فضای مجازی و معرفی افراد مختلف، کارفرمایان را پیدا کرده و با آنها تماس می‌گیریم و مرکز را به آنها معرفی می‌کنیم؛ برای پیدا کردن کارفرما خیلی مشکل داریم چون کارفرماها حاضر نمی‌شوند فرد معلول را به کار بگیرند. در حال حاضر ۴ ماه از فعالیت این مرکز می‌گذرد و نزدیک به ۱۰ نفر را سرکار برده‌ایم.

تسلی‌پور افزود: یک خانم ایرانی به نام منصوره پناهی در کشور سوئد برای معلولان اشتغال ایجاد و بسیار هم موفق عمل کرده است و ما بر اساس همان الگو برای اولین بار این مرکز را راه‌اندازی کرده‌ایم.

مدیر مرکز آبان عنوان کرد: استان خوزستان دارای ۱۸ هزار معلول نابینا، ناشنوا، جسمی- حرکتی است اما هیچ‌کس حاضر نیست به آنها کار بدهد؛ به دلیل معلولیت در طب صنعتی پذیرفته نمی‌شوند و اینها بیکار هستند، سرخورده می‌شوند و اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند.

وی گفت: معلولانی که در بهزیستی پرونده دارند برای کار به ما مراجعه می‌کنند و ما با توجه به سن، تحصیلات و مهارت برای آنها شغل ایجاد می‌کنیم. الان فقط داریم برای اهواز تلاش می‌کنیم البته هنوز هم معلولان در استان و حتی در اهواز از این مرکز اطلاعی ندارد. خواستم چند بنر و بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر نصب کنم تا این مرکز به مردم و کارفرماها معرفی شود چون کارفرماها این مرکز را نمی‌شناسند.

این مشاور امور معلولان عنوان کرد: الان اصلاً‌ وضعیت اشتغال برای معلولان خوب نیست چون کارفرماها حاضر به اینکه شغل به آنها بدهند، نیستند. ما باید فرهنگ‌سازی کنیم تا هر کارفرما حتی تعداد اندکی از این معلولان را به کار بگیرد. بعضی مواقع هم برخی معلولان می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند یک معلول که از نظر پا مشکل دارد، دستانش سالم است دیگر چکار به پایش داریم؟ اما باز هم کارفرماها حاضر نیستند تا معلولان را به کار گیرند.

وی با بیان اینکه قصد ما آن است تا بتوانیم کارفرماها را پیدا کنیم و در یک همایش با مرکز و اهداف مرکز آشنا شوند، افزود: کمر همت بسته‌ایم حتی اگر موانع باشد و خستگی داشته باشد اما معلولان را شاغل کنیم. در حال حاضر از معلولان جسمی حرکتی‌ خفیف شروع کرده‌‌ایم تا مشغول به کار شوند.

تسلی‌پور گفت: همه مردم باید با ما همکاری کنند، مثلاً هر کس خرید می‌رود مرکز را معرفی کند و بگوید از معلولان برای اشتغال استفاده شود اینگونه همه مردم شهر کارکنان مرکز خواهند شد. در اراک، مشهد، یزد، قزوین اصلاً معلول بیکار نیست اما در خوزستان چنین نیست. اگر هر کارفرما نیروی معلول به کار گیرد دولت ۱۵ میلیون وام ۴ درصد می‌دهد و حق بیمه معلول را بهزیستی تقبل می‌کند اینها همه امتیازاتی است که بهزیستی برای کارفرماها در نظر گرفته است.

مدیر مرکز آبان عنوان کرد: مقرر شده انجمن خیریه تا یک ماه دیگر در مرکز آبان راه‌اندازی شود تا اقداماتی همچون مسکن، خانواده حل شود. قشر معلولان از امکانات راحت محروم شده‌اند، باید فکر خلاق داشته باشیم تا ایده بدهیم و بدانیم برای معلولان کار کنیم، معلولان ناراحت و سرخورده شده‌اند در حالی که ما معلول نابینا داشتیم که نقاش بود و می‌گفت حس من به من می‌گوید این رنگ آبی است.

وی عنوان کرد: در حوزه معلولان بیش از اینها می‌شود کار کرد؛ ما معلول داریم با مدرک کارشناسی گدایی می‌کند، خانواده ندارد و هیچ کس هم از آنها حمایت نمی‌کند،آنهایی که ضایعه نخاعی هستند هم هزینه درمانشان زیاد است اما من به آینده این‌ها خوش‌بین هستم.

تسلی‌پور تصریح کرد: پیشنهاداتی از سوی خیران برای ایجاد شغل مناسب معلولان می‌شود، یکسری از افراد خیر هستند که آمدند و به من گفتند ما به اینها آموزش ساخت صنایع دستی می‌دهیم و بازار فروش را خودمان تهیه می‌کنیم؛ این فکرها و کارها باید منسجم شوند.