رئیس سازمان بهزیستی کشور: باید با انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک از معلول‌زایی پیشگیری کنیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور: باید با انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک از معلول‌زایی پیشگیری کنیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور:  باید با انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک از معلول‌زایی پیشگیری کنیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ما این توانایی را داریم که در معلول‌زایی ورود کرده و با انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک از این امر پیشگیری کنیم.

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در ششمین سمینار سالیانه مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولین گفت: با همکاری وزیر کار، سازمان بهزیستی اقدامات اثربخشی را در حوزه ژنتیک در دست اجرا دارد.

وی افزود: امروز در بیستمین سالی قرار داریم که خدمات مشاوره ژنتیک در کشور انجام می‌شود.

محسنی بندپی گفت: در دولت روحانی سه راهبرد مدنظر سازمان بهزیستی قرار گرفت. راهبرد اول این است که تلاش کنیم همه یافته های علمی را به کار گرفته و از آسیب های اجتماعی و معلولیت ها جلوگیری کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: راهبرد دوم کیفیت بخشیدن به خدمات و استاندارد کردن آنها است. استفاده از ظرفیت های علمی و خیر جمعی جامعه است نیز سوم راهبرد این سازمان است.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: ما سرعت کار را در سالهای اخیر زیاد کرده ایم و مجلس و دولت را مجاب کردیم که نگاه جدیدی به اختلالات ژنتیک داشته باشند.

وی افزود: در هر استان یک شهرستان و در دو استان کرمان و یزد تمام شهرستان ها  را تحت پوشش غربالگری مشاوره ژنتیک قرار دادیم و پس از بررسی های لازم، غربالگری ژنتیک ازدواج و شناسایی ازدواج‌های پرخطر در ماده ۷۵قانون برنامه ششم توسعه به دستور رییس حمهور و با موفقت مجلس شورای اسلامی گنجانده شد و در دستور کار دولت است.

محسنی بندپی ادامه داد: ما این توانایی را داریم که در معلول‌زایی ورود کرده و با انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک از این امر پیشگیری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: این سازمان به عنوان تخصصی ترین نهاد نسبت به برنامه مشاوره و غربالگری ژنتیک پیش‌قدم شده است اگرچه از نظر قانونی تولیت این کار با سازمان دیگری است.

وی در اخر گفت: در برنامه ششم وزیر کار دستور داد که هزینه ازمشاوره ی ژنیک برای بارداری سوم خانواده های دارای دو معلول پراداخت شود.