30 درصد فضای تهران برای معلولان مناسب سازی شده است

30 درصد فضای تهران برای معلولان مناسب سازی شده است

30 درصد فضای تهران برای معلولان مناسب سازی شده است

مصطفی سراج در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، سرعت اقدامات صورت گرفته در زمینه مناسب سازی شهرها برای معلولان را بسیار کند و تدریجی اعلام کرد و خواستار اجرای این اقدامات در سطح وسیعتر شد.
وی به تشکیل جلسات مستمر ستاد مناسب سازی در تمام استان ها با حضور بیشتر دستگاه ها اشاره کرد و گفت: دستگاه ها باید مناسب سازی را در اولویت قرار بدهند زیرا این موضوع نه تنها صراحت قانونی دارد بلکه هر دستگاهی موظف به تخصیص اعتبارات شده است.
سراج با تاکید بر اینکه نباید فرد معلول را از بقیه افراد جامعه، جدا کرده و فضای خاصی به آنها اختصاص دهیم اظهار کرد: طراحی ها در سطح شهرها باید به گونه ای باشد که هر فرد با هر سطح توانایی از جمله معلولان، جانبازان، مادری همراه با کالسکه نوزاد و حتی فردی با بار سنگین بتواند تردد کند.
وی افزود: در تقسیم بندی های جدید جهانی ناتوانی، خاص فرد نیست و نباید به فرد برچسب معلولیت و کم توانی زده شود بلکه باید بدون جداسازی، فضا را برای همه افراد جامعه آماده کرده و امکانات دسترسی، تحصیل و کسب درآمد را فراهم کنیم.
سراج با تاکید بر اینکه باید مناسب سازی با دستگاه های متولی به صورت عملیاتی و کاربردی پیگیری شود، اظهار کرد: امروز قابل دفاع نیست که مدرسه ای در شهر تهران مناسب سازی نشده باشد و دانش آموز برای رفتن به مدرسه با مشکل مواجه شود.
به گفته وی با نگاه جامع امروزی نباید ساختمانی با پله طراحی شود که نیازمند رمپ باشد و با جایگزینی طراحی های بدون مانع، مشکلات اختلاف سطح حل شود.
مدیر بهزیستی شهر تهران با تاکید بر اینکه مناسب سازی هر بخش متفاوت است، گفت: به عنوان مثال 27 درصد مکان های عمومی و 15 درصد فضاهای آموزشی، مناسب سازی شده است و به طور میانگین تنها 30 درصد سطح شهر تهران دارای مناسب سازی است البته در برخی فضاها اقداماتی انجام شده که مورد تایید ستاد نیست.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.