طراحی بسته حمایتی جدید با 17 خدمت برای خانواده‌های 5 معلول به بالا توسط بهزیستی

طراحی بسته حمایتی جدید با 17 خدمت برای خانواده‌های 5 معلول به بالا توسط بهزیستی

طراحی بسته حمایتی جدید با 17 خدمت برای خانواده‌های 5 معلول به بالا توسط بهزیستی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، از طراحی بسته حمایتی جدیدی با 17 خدمت برای خانوارهای 5، 6 و 7 معلول خبر داد و گفت: چنانچه بودجه این طرح مصوب شود، ممکن است یارانه این خانوارها ماهانه به 2 میلیون تومان افزایش یابد.

حسین نحوی‌نژاد در نشست خبری امروز خود که به مناسبت «روز جهانی عصای سفید» در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، با بیان آنکه نابینایی یک دسته از معلولیت‌ها است که مشکلات زیادی به جهت عبور و مرور زندگی و گرفتن مشاغل عادی دارند؛، گفت: در دنیا 285 معلول کم‌بینا داریم که 30 میلیون آنها نابینای مطلق هستند.

وی با اشاره به دلایل پزشکی مانند عفونت چشمی، آب‌سیاه و... به همراه دلایل ژنتیکی برای نابینایی، گفت: در حال حاضر در کشور بسیاری از دلایل پزشکی برطرف شده حتی در غربالگری چشم 3 میلیون و 200 هزار کودک 3 تا 5  ساله نیز تحت معاینه قرار گرفته‌اند و در یک سال 16 هزار مورد مشکوک به بیماری آمبلیوپی که باعث کم‌بینایی و نابینایی می‌شود شناسایی شده است.

نحوی نژاد در ادامه با بیان آنکه در کشور 150 هزار فرد کم بینا و نابینا وجود دارد، گفت: 30 هزار نفر این افراد نابینایی شدید و مطلق داشتند که در این میان 65 درصد آنها مرد و 35 درصد آنها زن هستند.

وی در خصوص نیازهای افراد نابینا نیز تصریح کرد: عبور و مرور در معابری که شرایط مناسب ندارند از مشکلات این افراد است، تا جاییکه در برخی مواقع شاهد حوادث تلخی برای این افراد بوده‌ایم که بخشی از آنها به دلیل عدم استفاده از عصای سفید و برخی به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب در جامعه، برای این گروه از افراد بوجود آمده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر در قانون مقررات راهنمایی و رانندگی کشور بحث تبلیغ و ابلاغ عصای سفید مطرح شده بطوریکه چنانچه فرد نابینا عصای خود را افقی نگه دارد خودروها موظف به توقف هستند و در صورت بروز حادثه برای نابینایان قانون از فرد نابینا حمایت خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان آنکه بیکاری و مستمری کم برای نابینایان مشکل ساز شده است، گفت: در اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان به مسائل و مشکلات نابینایان از جمله مشکلات معیشتی و اشتغال آنها پرداخته‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 80 درصد نابینایان در کشور بیکار هستند که یا خود آنها از کار افتاده بوده و یا افراد آماده به کاری هستند که کاری به آنها داده نمی‌شود. البته در این میان برخی به صورت موردی نیز استخدام می‌شوند اما به طور کلی در سهمیه‌های استخدامی سازمان‌ها شرایط سختی برای معاینه و مصاحبه این افراد می گذارند تا آنها را از استخدام دور کنند. این در حالیست که اغلب نابینایان کشور تحصیلکرده هستند.

نحوی نژاد در ادامه از اجرای طرح «تربیت مربی شغلی» برای نابینایان خبر داد و اظهار کرد: این طرح برای 85 NGO هدفگذاری شده تا بتواند حمایت‌های شغلی را برای نابینایان پیگیری کند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مسئولیت اجتماعی افراد در برابر معلولین از جمله نابینایان باید به صورت قانونی پیگیری شود تا معافیت مالیاتی برای بنگاه‌های اقتصادی که به اشتغال این افراد کمک می‌کند ایجاد گردد.

وی همچنین با اشاره به آنکه 35 درصد دانشجویان تحت پوشش بهزیستی نابینا هستند عنوان کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که این افراد علاوه بر رشته‌های علوم انسانی جذب رشته‌های دیگری شوند.

وی در ادامه به ایجاد «مراکز خانواده و کودکان نابینا» و «کلینیک‌های ویژه بزرگسالان کم بینا» اشاره کرد و گفت: این مراکز زمینه درمانی تشخیص و آموزش را برای این افراد، حتی برای ورود آنها به مدرسه آماده می‌کند. این در حالیست که هم اکنون 20 مرکز بیشتر در این زمینه وجود ندارد که این تعداد کمی است و اعتبارات ما در این زمینه کافی نیست. با این حال قصد داریم تا پایان سال 97 تمام استان‌های کشور را از این مراکز برخوردار کنیم.

نحوی نژاد ادامه داد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 83 تصویب شده اما با توجه به بافت فرسوده و شلوغی شهرها باید بررسی کنیم که چقدر از این قانون اجرایی می‌شود. به همین دلیل باید در بازنگری لایحه حمایت از حقوق این افراد که در آن بر مناسب سازی معابر تاکید زیاد شده پیگیری‌های خود را ادامه دهیم تا میزان مناسب سازی معابر در کشور افزایش یابد زیرا در حال حاضر فقط 30 درصد از معابر شهری مناسب سازی شده‌اند.

وی همچنین به راه اندازی کتابخانه دیجیتال مخصوص نابینایان اشاره کرد و گفت: علاوه بر مناسب سازی معابر باید دسترسی به امکانات برای معلولان از جمله نابینایان را نیز ارتقاء دهیم . این در حالیست که باید سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه از ما مطالبه داشته باشند.

وی ادامه داد: باید برای قوانین حمایتی از معلولین ضمانت‌های اجرایی سخت داشته باشیم تا این قوانین تبدیل به فرهنگ شوند. زیرا در مقابل معلولان فقط بهزیستی مسئول نیست؛ بلکه وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت نیز باید گزارش‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر منع استفاده از نابینایان در مجموع اشاره کرد و گفت: این مصوبه خلاف قانون بین‌المللی است و اگر این منع برداشته شود شاید حداقل حقوق معلولان در مجلس رعایت شود.

نحوی نژاد در ادامه اظهارکرد: صادقانه اعلام می‌کنم که بهزیستی پولی ندارد و معلولان هم معتقدند که خدمات بهزیستی خوب بوده اما کمیت آنها به شدت ضعیف است زیرا نباید درصد زیادی از بودجه توانبخشی بهزیستی صرف مستمری و یارانه شود تا جایی که فقط 10 درصد آن به خدمات تخصصی اختصاص داده شود. زیرا این 10 درصد به هیچ عنوان کفاف خدمات تخصصی ما را نمی‌دهد.

وی در ادامه به اجرای طرح حمایت جدی از خانواده‌های دارای پنج، شش و هفت معلول اشاره کرد و گفت: این افراد شناسایی شده و بسته خدماتی برای آنها تعریف شده، به طوریکه قرار است یارانه اضافه به همراه 17 خدمت جدید در قالب مسکن، تحصیل، اشتغال و مناسب سازی به آنها اختصاص داده شود.

نحوی نژاد ادامه داد: چهار میلیارد تومان بودجه این طرح است که چنانچه به تصویب برسد شاید ماهانه تا دو میلیون تومان مستمری این خانواده‌ها افزایش پیدا کند.

به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور هم اکنون 138 خانوار دارای پنج معلول در 27 استان کشور، 21 خانوار شش معلول در 12 استان کشور و همچنین چهار خانوار هفت معلول در چهار استان کشور زندگی می‌کنند که طرح مذکور برای آنها اجرایی خواهد شد.