جانبازان و معلولان هرمزگانی رایگان از موزه‌ها بازدید می‌کنند

جانبازان و معلولان هرمزگانی رایگان از موزه‌ها بازدید می‌کنند

جانبازان و معلولان هرمزگانی رایگان از موزه‌ها بازدید می‌کنند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: فردا ۲۴ مهرماه به مناسبت روز ملی پاراالمپیک، بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی استان برای جانبازان و معلولان رایگان است.

محسن ضیایی عصر امروز در نشست خبری با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: جانبازان و معلولان می‌توانند فردا به همراه خانواده‌هایشان و با ارائه کارت شناسایی به صورت رایگان از موزه و اماکن تاریخی بازدید کنند.

وی خاطرنشان کرد: ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی هرمزگان از 9 صبح تا 17 عصر است و امیدواریم این اقدام گامی مهم برای خدمت به جانبازان و معلولان استان و همچنین جذب خانواده‌ها به بازدید از موزه‌ها و آشنایی آنها با میراث به جا مانده از گذشتگان باشد.

از جمله اماکن معروف و مهم تاریخی و فرهنگی در  استان هرمزگان موزه بزرگ مردم‌شناسی، معبد هندوها و قلعه پرتقالی‌هاست.

موزه بزرگ مردم‌شناسی بندرعباس با مساحت دو هزار متر مربع در سه طبقه احداث شده و دارای چهار گالری شامل مکتب، خانه و سکونت، بازار و کسب، زراعت و حیاط است.
در این موزه انواع وسایل پخت و پز آب کشی و نگهداری آب، پوشاک محلی، نسخ خطی، سکه‌های قدیمی، صنایع دستی و غیره نگهداری می ‌شود.

قلعه پرتغالی‌ها جزیره هرمز در سال 1507 میلادی به فرمان آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی به شکل چند ضلعی نامنظم احداث شده است.

ساختمان قلعه بسیار محکم و دیوارهایی به قطر چنج و سه دهم متر با چند برج به ارتفاع 12 متر دارد.

این قلعه در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالی های در ایران خاتمه داده شد به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس، تسخیر شد.

چند لوله زنگ زده از توپ های مورد استفاده در قلعه ها هنوز وجود دارد.

تأسیسات آن شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار، کلیسا و اتاق هایی با سقف هلالی است.

معبد هندوها بندرعباس که به بُت گورُ معروف است در سال 1310 توسط هندوهای ساکن شهر به سبک معماری هندی و توسط معماران هلندی بنا شده و در اکنون به عنوان موزه تاریخی استفاده می ‌شود.

این معبد در مرکز شهر و در خیابان امام خمینی واقع شده ‌است.