کودکی کودکان معلول نباید تحت تاثیر معلولیتشان قرار گیرد

کودکی کودکان معلول نباید تحت تاثیر معلولیتشان قرار گیرد

کودکی کودکان معلول نباید تحت تاثیر معلولیتشان قرار گیرد

مسعود فیروزی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی کودک افزود: بطور غالب در حوزه معلولان از جمله ظلمهای مضاعف به کودکان معلول روا می شود زیرا کودکی، بازیها و جست و خیزهای کودکان معلول تحت تاثیر معلولیت آنها قرار می گیرد.
وی ادامه داد: این محدودیتها و موانع برای کودکی این کودکان در جامعه بسیار زیاد است زیرا نه مردم شناخت و آگاهی کامل از نحوه مواجهه با آنها را دارند و نه مسئولان فضاهای لازم و امکانات مناسب را برای بازی و جست و خیز این کودکان فراهم کرده اند.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اغلب دیده می شود کودکان اوتیستیک(درخود فرو مانده) درجامعه برچسب بی ادب و لوس دریافت می کنند حال آنکه این کودکان شرایط خاصی دارند. مشکلات و موانع کودکی کردن و بازیهای کودکانه در کودکان معلول موجب می شود این افراد در بزرگسالی نیز دچار مشکلات متعدد در زمینه بهداشت روان شوند.
وی افزود: به همین دلیل باید نسبت به فراهم کردن شرایط لازم برای احقاق حقوق کودکان معلول تلاش، برنامه ریزی و اقدام شود.
فیروزی معلولیت در کودکان را به مراتب سختتر و طاقت فرساتر از بزرگسالان توصیف و بیان کرد: هم اکنون 1278 معلول زیر پنج سال، 5436 معلول بین پنج تا 10 سال، حدود 15 هزار معلول زیر 13 سال و 14 هزار و 24 معلول بین 11 تا 20 ساله در خراسان رضوی زیر پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند.
وی ادامه داد: هفت هزار کودک زیر 10 سال از مجموع حدود 100 هزار معلول شناسایی شده و زیر پوشش در بهزیستی، جمعیتی قابل توجه و نیازمند برنامه ریزی است. حتی به کودکان سالم نیز باید آموزش نحوه برخورد با کودک معلول از سوی خانواده ها ارائه شود تا در این زمینه شاهد اتفاقات و برخوردهای عادلانه و منطقی با این طیف باشیم.
16مهر ماه 'روز جهانی کودک' نامگذاری شده است.