8 هزارخراسان شمالی زیر پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار گرفتند

8 هزارخراسان شمالی زیر پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار گرفتند

8 هزارخراسان شمالی زیر پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار گرفتند

سارا براتی اظهارکرد: این طرح در راستای خدمات دهی بهتر به نیازمندان تحت پوشش بهزیستی در سطح روستاها با همکاری تسهیل گران محلی، بهورزان، دهیاران، شوراها و سایر گروههای اجتماعی اجرا می شود.
در اجرای این طرح خدماتی که برای یک فرد معلول در روستا لازم است در زمینه های مختلف مانند درمان، اشتغال و تحصیل توسط تسهیل گران محلی ارائه می شود.
وی با ذکر اینکه تسهیل گران رابطی بین افراد معلول وبهزیستی هستند افزود: تسهیل گران با همکاری شورا و دهیاری در هر روستا افراد معلول را شناسایی کرده و به آنها خدمات ارائه می دهند تا از هزینه رفت و آمد آنها به داخل شهر کاسته شود.
وی عنوان کرد: اکنون 47 نفر تسهیل گر در خراسان شمالی فعالیت دارند و این افراد بومی همان منطقه هستند.
معاون امورتوانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: بیش از 10 سال است که طرح CBR (توانبخشی مبتنی برجامعه)در این استان 863 هزار نفری اجرا می شود.
وی اضافه کرد: دراجرای این طرح تسهیل گران ما توانسته اند در زمینه هایی مانند تامین پوشاک و تهیه لوازم التحریر و در مناسبت های مختلف مثل ایام نوروز و یا آغاز سال تحصیلی از خیران مشارکت بگیرند.
براتی درخواست کرد که برای فراهم ساختن زمینه اشتغال و مناسب سازی معابر برای معلولان حمایت ها و تمهیدات لازم اندیشیده شود تا این افراد بتوانند در جامعه ایفای نقش داشته باشند.
CBR در ایران با ارائه خدمات ششگانه به معلولین که شامل: آموزش در خانواده، آموزش در جامعه، استفاده از سیستم ارجاع، ارائه وسایل کمک توانبخشی، اشتغال و کاریابی معلولین و خدمات حمایت اجتماعی معلولین است به دنبال تغییر نگرش منفی نسبت به معلولین و ورود آنان به صحنه اجتماعی از طریق تقویت توانمندی هایشان می باشد تا بتواند به اصول پنجگانه خود تحت عنوان اصل مساوات، اصل عدالت اجتماعی، اصل همبستگی، اصل تلفیق عموم و اصل کرامت و عزت نفس جامه عمل بپوشاند.