14 درصد از معلولان یزدی ناشنوا هستند

14 درصد از معلولان یزدی ناشنوا هستند

14 درصد از معلولان یزدی ناشنوا هستند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان یزد با بیان این که 14 درصد از 48 هزار معلول استان، ناشنوا هستند، عنوان کرد: معلولیت این افراد تنها به نشنیدن صدا خلاصه نمی‌شود بلکه آنها را در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل و محرومیت می‌کند.

«محمدحسین غنیمت»، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز جهانی ناشنوایان(هشتم مهرماه)، تصریح کرد: کم‌شنوایی و ناشنوایی نوعی معلولیت است که تنها به نشنیدن صدا مربوط نیست بلکه این محرومیت به دشواری قدرت ارتباط با دیگران نیز مربوط می‌شود .

وی 14 درصد از جامعه 48 هزار نفری معلولان استان را ناشنوایان عنوان کرد و گفت: سه هزار و 500 نفر از ناشنوایان استان تحت پوشش بهزیستی هستند و و از حمایت‌های لازم بهره‌مند می‌شوند .

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان در رابطه با خدمات بهزیستی ویژه ناشنوایان اظهار کرد: مراکز ارائه دهنده خدمات به ناشنوایان در استان شامل یک تشکل استانی تحت عنوان انجمن ناشنوایان، سه مرکز تخصصی خانواده و کودک ناشنوا و همچنین مراکز تخصصی توانبخشی دولتی و غیردولتی است ،البته مراکز دولتی خرید خدمات تخصصی نیز از دیگر مراکز ارائه دهنده خدمات به ناشنوایان استان هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حمایت از 26 مورد عمل کاشت حلزون و 54 مورد تامین قطعات تخصصی کاشت، کمک به تامین 220 مورد سمعک ناشنوایان و ارائه یک‌هزار و 300 مورد گفتار درمانی در مراکز توانبخشی از جمله اقدامات حمایتی بهزیستی به ناشنوایان در سالجاری بوده است .

غنیمت با اشاره به این که 20 درصد ناشنوایان استان در مقطع آموزش عالی مشغول هستند، گفت: کمک هزینه ایاب و ذهاب به مراکز آموزشی و توانبخشی، معافیت‌های مالی، حرفه‌آموزی، پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی و اشتغال از برنامه‌های حمایتی ویژه بهزیستی به دانشجویان ناشنوای استان است .

معاون بهزیستی استان در پایان نیز در رابطه با دیگر خدمات سازمان بهزیستی به ناشنوایان بیان کرد: سازمان متناسب با رفاه جامعه ناشنوای استان و حفظ حقوق آنها، خدماتی را در حیطه‌های آموزشی، رفاهی، درمانی، حرفه‌آموزی و اشتغال به این قشر ارائه می‌کند.