اجرایی نشدن مصوبه مجلس در رابطه با گردشگری معلولان

اجرایی نشدن مصوبه مجلس در رابطه با گردشگری معلولان

اجرایی نشدن مصوبه مجلس در رابطه با گردشگری معلولان

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در رابطه با اجرایی نشدن مصوبه مجلس شورای اسلامی در حوزه گردشگری معلولان توضیحاتی را ارائه کرد.

علی همت محمود نژاد  گفت: متاسفانه حقوق معلولان ایران در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به طور محسوس مغفول مانده است.

وی افزود: رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی باید نسبت به رعایت حقوق معلولان اقدام و رویه مدیران سابق را تکرار نکند.

عضو هیئت مدیره سازمان جهانی معلولان با انتقاد از نبود حتی یک اتاق ویژه معلولان در مدرن‌ترین هتل‌های کشور اظهارکرد: متاسفانه حتی یک اتاق ویژه معلولان در مدرن‌ترین هتل‌های کشور وجود ندارد و این در حالی است که انتظار می‌رود در هر هتل برای مراجعه افراد دارای معلولیت، یک اتاق ویژه وجود داشته باشد.

محمودنژاد با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر نیم بها محاسبه شدن بلیت بازدید از مراکز تحت نظر سازمان میراث فرهنگی برای معلولان خاطرنشان کرد: در شرایطی که بر اساس مصوبه مجلس در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۸۳ باید بازدید از مراکز تحت نظر سازمان میراث فرهنگی برای معلولان نیم بها باشد، اما متاسفانه این مصوبه هیچ گاه اجرایی نشده است.

وی نبود سرویس بهداشتی فرنگی بین راهی را یکی دیگر از مشکلات معلولان در سفر‌ها دانست و تصریح کرد: نبود سرویس بهداشتی فرنگی بین راهی و عدم اقدام مراکز بین راهی به نصب سرویس بهداشتی فرنگی و یا سرویس بهداشتی با استاندار‌های لازم برای معلولان، سبب شده این قشر در سفر‌های خود با مشکلات زیادی مواجه شوند.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران خواستار انتصاب یک مشاور ویژه معلولان در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد و اذعان کرد: درخواست ما این است که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رفع مشکلات معلولان در حوزه میراث فرهنگی نسبت به انتصاب یک مشاور در امور معلولین و جانبازان در این سازمان اقدام کند.

محمودنژاد با بیان اینکه " توانایی معلولان در انجام فعالیت‌های مرتبط با صنایع دستی نادیده گرفته می‌شود" گفت: مهارت دستی ناشنوایان به نسبت سایر افراد ۲ تا ۳ برابر بیشتر است و یا سایر معلولان می‌توانند در این حوزه اقدامات تاثیرگذاری را داشته باشند، اما متاسفانه از توانمندی این افراد هیچ بهره‌ای برده نمی‌شود.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی می‌تواند با حمایت از کارگاه‌های کوچک تولید صنایع دستی، نسب به افزایش ارز آوری در این حوزه با کمک معلولان اقدام کند.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران از معلولان خواست تا در هفته میراث فرهنگی با حضور در مراکز وابسته به سازمان میراث حقوق خود را از مسئولان سازمان مطالبه کنند.