به دنبال کسب سهمیه جهانی در مسابقات آسیایی چین هستیم

به دنبال کسب سهمیه جهانی در مسابقات آسیایی چین هستیم

به دنبال کسب سهمیه جهانی در مسابقات آسیایی چین هستیم

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بزرگسالان از اعزام تیم ملی بسکتبال به مسابقات قهرمانی آسیا اقیانوسیه و انتخابیه قهرمانی جهان به چین خبر داد و گفت: تمام سعی‌مان بر این است تا بتوانیم سهمیه مسابقات جهانی آلمان را در چین کسب کنیم.

محمدرضا دستیار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تیم ملی بسکتبال با ویلچر بزرگسالان، برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا اقیانوسیه در چین اظهار کرد: با توجه به این که هدایت این تیم را از مرداد امسال جهت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا اقیانوسیه که مهرماه در پکن چین برگزار می‌شود، بر عهده گرفتم، سعی کردیم با پیش بینی ۴مرحله اردوی آماده سازی، تیم را از نظر قدرت بدنی به شرایط مطلوبی برسانیم. در حال حاضر دومین مرحله اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر در اصفهان در حال برگزاری است و ۲۷ شهریور پایان خواهد یافت. ما سعی کردیم در این اردو روی آمادگی جسمانی بسکتبالیست‌ها و تمرینات دفاعی آنها تمرکز کنیم تا تیم یکدست و هماهنگی را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا اقیانوسیه ۲۷ مهر در چین آماده کنیم.

وی گفت: سومین اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر از ۱۱ تا ۱۸ مهر در آمل برگزار می‌شود و آخرین مرحله اردوی تیم ملی را که متصل به اعزام است، در تهران برگزار خواهیم کرد.

دستیار اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که برای برگزاری اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر در تهران داریم، کمبود سالن‌های مجهز به پارکت است. به طوری که اکثر سالن‌ها کفپوش هستند و چنین کفپوش‌هایی مناسب برای حرکت ویلچرها نیست. کمبود سالن‌های مجهز به پارکت، سبب شده تا ما اردوهای خود را در شهرستان‌های مختلف برپا کنیم تا شرایط تیم را برای شرایط مسابقات آماده کنیم. البته طی درخواستی که از فدراسیون جانبازان و معلولین داشتیم، قرار است اردوی نهایی تیم در تهران و در یکی از سالن‌هایی که کف آن کفپوش نباشد، در اختیار تیم ملی بسکتبال با ویلچر گذاشته شود تا بتوانیم این تیم را در شرایط خوبی برای مسابقات چین آماده کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بزرگسالان در پاسخ به این پرسش که برای آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال با ویلچر اردوی برون‌مرزی تدارک دیده نشده است؟ گفت: چون فرصت کمی برای آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال با ویلچر مردان برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا اقیانوسیه که انتخابی قهرمانی جهان نیز است، داشتیم. سعی کردیم با برگزاری اردوهای داخلی ضمن آماده‌سازی تیم، هماهنگی و انسجام لازم را نیز بین بازیکنان ایجاد کنیم. متاسفانه این تیم بعد از بازی‌های پارالمپیک به جز رقابت‌های لیگ از اردوهای تدارکاتی برخوردار نبوده و ما نتوانستیم تیم منسجم و خوبی را در بسکتبال با ویلچر بزرگسالان داشته باشیم.

وی با اشاره به جوانگرایی تیم برای شرکت در مسابقات آسیایی چین، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از ترکیب اصلی تیم جوانگرایی شده و ما سعی کردیم بازیکنان را در پست‌های مختلف از رقابت‌های لیگ شناسایی کنیم تا دیگر وابسته به بازیکنان قدیمی تیم نباشیم. البته این بازیکنان هنوز کلاس‌بندی بین‌المللی خود را دریافت نکردند و باید قبل از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا این بازیکنان از نظر کلاس‌بندی بین‌المللی برای شرکت در مسابقات مورد تایید قرار بگیرند.

دستیار در پاسخ به این پرسش که ترکیب نهایی تیم اعزامی به چین چه زمانی مشخص می‌شود، گفت: سعی داریم در اردوی پایانی که از ۲۰ مهر آغاز و تا ۲۷ مهر ادامه خواهد داشت، ۱۲ بسکتبالیست اعزامی به چین را در پست‌های مختلف تعیین کنیم تا بعد از ارزیابی آمادگی آنها از لحاظ جسمانی و قدرت حمله بهترین تیم را راهی چین کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بزرگسالان در ارزیابی از حریفان ایران در چین برای کسب سهمیه جهانی، افزود: هنوز مشخص نیست ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا با کدام تیم‌ها همگروه است، اما اگر در ماقبل فینال بتوانیم استرالیا که قهرمان چندین دوره بازی‌های پارالمپیک است، را شکست دهیم بدون شک علاوه بر کسب سهمیه جهانی در سکو نیز قرار خواهیم گرفت. البته به جز استرالیا، ژاپن، چین و کره نیز از حریفان اصلی ما در چین هستند که ما باید بتوانیم با برنامه جلوی این تیم‌ها ظاهر شویم تا قدرت تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران را در آسیا بار دیگر به نمایش بگذاریم.

وی زمان برگزاری مسابقات جهانی بسکتبال با ویلچر را خرداد سال آینده در آلمان عنوان کرد و گفت: هدفگذاری اصلی ما برای تیم ملی بسکتبال با ویلچر مردان حضور هر چه قدرتمند در مسابقات جهانی آلمان است تا بتوانیم تیم ملی بسکتبال با ویلچر را که در چندین دوره از رقابت‌های پارالمپیک حضور خوبی نداشت با عملکرد موفق در رقابت‌های جهانی بار دیگر این تیم را ابتدا در صحنه آسیا و سپس جهان مطرح کنیم و در نهایت خود را برای بازی‌های جاکارتای اندونزی و همچنین پارالمپیک ۲۰۲۰ آماده کنیم. من مطمئنم که ما در چین سهمیه جهانی را در بخش مردان کسب خواهیم کرد و با روحیه بالایی خود را برای مسابقات جهانی آماده خواهیم کرد. البته در چین دو سهمیه در بخش زنان و ۴ سهمیه در بخش مردان توزیع خواهد شد که من امیدوارم در هر دو بخش موفق به کسب سهمیه جهانی شویم.

دستیار یکی از مشکلات تیم ملی بسکتبال با ویلچر را ضعف روانی عنوان کرد و گفت: بعد از بازی‌های پارالمپیک ریو چون شاکله اصلی این تیم از هم پاشیده شده بود، متاسفانه اکثر بازیکنان از شرایط روحی و روانی خوبی برخوردار نبودند و ما سعی کردیم با تزریق روحیه لازم بار دیگر تیم قدرتمندی را در بسکتبال با ویلچر مردان با جذب لژیونرهای این تیم از ترکیه و اسپانیا آماده کنیم. بدون شک در این تیم شرایط روحی و روانی حرف اول را می‌زند و اگر ما از نظر آمادگی بدنی و حتی از نظر تکنیک و تاکتیک وضعیت خوبی داشته باشیم، اما از نظر روحی بازیکنان ما آماده نباشند، شرایط خوبی را در مسابقات قهرمانی آسیا نخواهیم داشت. سعی داریم بین ۱۲ بازیکن اعزامی به این مسابقات، هماهنگی و انسجام لازم را ایجاد و تیم قدرتمند و با روحیه‌ای را عازم چین کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بزرگسالان در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما بر این است که از تمام پتانسیل‌ها به خوبی استفاده کنیم تا بار دیگر در بسکتبال با ویلچر مردان قدرت خود را در آسیا و سپس در جهان به معرض نمایش بگذاریم.