یک فعال صنفی: ایران در مسیر صادرات تجهیزات پزشکی/تولیدات داخلی در رقابت با مشابه خارجی

یک فعال صنفی: ایران در مسیر صادرات تجهیزات پزشکی/تولیدات داخلی در رقابت با مشابه خارجی

یک فعال صنفی: ایران در مسیر صادرات تجهیزات پزشکی/تولیدات داخلی در رقابت با مشابه خارجی

یک فعال صنفی در زمینه تجهیزات پزشکی ضمن یادآوری صدور تولیدات این بخش به کشور آلمان گفت: امروز شرکت های ایرانی دارای به توانمندی لازم دست یافته اند که بتوانند محصولاتی قابل رقابت با مشابه خارجی به بازار عرضه کنند.

« بابک اسماعیلی » مدیرعامل شرکت تهران الکتریک از واحد های وابسته به سازمان اقتصادی کوثر ( بنیاد شهید و امور ایثارگران ) روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت : امروز جمهوری اسلامی به توانمندی لازم برای تولید محصولات مصرفی در عرصه پزشکی و نیز تولیدات ' های تک ' با کیفیت بالا دست یافته است .
میزان صادرات تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل در سال گذشته به وزن 20 هزار تن و به ارزش 500 میلیون دلار رسید .
این فعال صنفی در زمینه تجهیزات پزشکی توضیح داد: شرایط کنونی که ایران قرار دارد، کشورهای صنعتی با نگرش بازار مصرفی به آن توجه دارند، اما خودباوری شرکت های ایرانی موجب شده ضمن تولید کالایی تجهیزات پزشکی، در زمینه تولیدات دارویی نیز گام های رو به جلو برداشته شود.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: اکنون بعداز قاچاق اسلحه و مواد مخدر، بازار تجهیزات پزشکی به دلیل حاشیه سود خوبی که دارد، به آن توجه ویژه ای می شود .
به گفته وی، ظرف پنج تا 6 سال گذشته جمهوری اسلامی در زمینه تجهیزات پزشکی و محصولات مصرفی این بخش رشد شتابان یافته، اما واقعیت ناگواری که با آن روبرو هستیم، جامعه پزشکی کشور رویکرد به برندهای اروپایی دارند .
اسماعیلی اضافه کرد : مهم‌ترین راهکار در شرایط فعلی معرفی مستمر تجهیزات پزشکی کشورمان در قالب نمایشگاه‌های تخصصی - اختصاصی و تخصصی - بین‌المللی در کشورهای هدف ارزیابی می شود و کشورهای عراق و حاشیه خلیج فارس می تواند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد .
وی ضمن انتقاد به گمرک جمهوری اسلامی ایران برای عرضه نکردن آمارهای مورد نیاز این بخش، گفت : دستیابی به داده های آماری برای تولید، صادرات و واردات ضرورتی جدی است و انتظار می رود گمرک در این ارتباط همکاری داشته باشد.
پیش از این اعلام شد :با توجه به سهم ناچیز ایران در جهان، ارتقای سطح فناوری و ارتباط دو حوزه مهندسی و پزشکی در بهبود صادرات این کالا می‌تواند موثر باشد.
برخی از مشکلات فعالان تجهیزات پزشکی مربوط به کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش صادر کنندگان، حضور نداشتن مستمر در نمایشگاه‌های معتبر خارجی و کمبود منابع مالی در جهت معرفی توانمندی‌های تولیدی صادراتی در بازارهای هدف، نبود امکان حضور در مناقصه کشورهای هدف، کمبود ارتباط بین این صنعت و صنایع پشتیبان از مهمترین موانع این بخش محسوب می شود .
دست اندرکاران صنایع تجهیزات پزشکی براین باورند، صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی از مهم‌ ترین صنایع در تجارت امروزی بشر به لحاظ اثر گذاری بر سلامت انسان است و این صنایع به عنوان یکی از کلیدی ترین و عظیم‌ ترین صنایع جهان معرفی شده و بهره گیری از این صنایع در واقع یکی از معیارهای مهم توسعه یافتگی کشورها محسوب می‌شود.
گفته می شود صنایع تجهیزات پزشکی در بازارهای جهانی متفاوت از سایر صنایع با فناوری پیشرفته است، زیرا تابع تحقیقات نوآورانه، سرمایه‌ گذاری و مقررات دولتی است و هزینه سرمایه‌ گذاری برای ایجاد نوآوری در این صنایع با توجه به ماهیت آن بیشتر از سایر صنایع است.