ارکستر ویژه ایران "لگاتو" با گروه نوازی معلولین در گرگان رونمایی شد

ارکستر ویژه ایران "لگاتو" با گروه نوازی معلولین در گرگان رونمایی شد

ارکستر ویژه ایران

به گزارش ایرنا ابراهیم غفاری مدیر کل بهزستی گلستان شامگاه دوشنبه در اولین گردهمایی ارکستر ملی ویژه ایران (کم توانان ذهنی) لگاتو در گرگان اظهار کرد: مقدمات تشکیل و رونمایی این ارکستر از یکسال قبل در حال انجام است و هنرمندانی از استان های فارس، مازندران، تهران، گیلان، گلستان و خراسان رضوی در آن حضور دارند.           
وی بیان کرد: زنجیره استفاده از معلوین توانمند در این گروه ارکستر ادامه دارد و یکی از اهداف پیش بینی شده برای آینده نزدیک ثبت ملی این ارکستر است.
مدیر کل بهزستی گلستان افزود: این ارکستر در هر فصل پنج تا شش موسیقی اجرا می‎کند که امیدواریم تا پایان سال تعداد موسیقی های اجرا شده این گروه به 20 مورد برسد.
غفاری ادامه داد: یکی از دلایل توجه و اهمیت دادن به توسعه موسیقی میان معلولین ، تاثیر عمیق موسیقی درمانی در رفع مشکلات معلولین است.
وی گفت: حدود یکهزار و 200 معلول زیر پوشش 20 مرکز توان‎بخشی روزانه ذهنی و مرکز توان بخشی اوتیسم در استان گلستان قرار دارند و یکی از وظایف این مراکز ایجاد واحد هنر درمانی است.
به گفته وی؛ در سال 1394 با هدف گسترش هنر درمانی به مربیان شاغل در این مراکز آموزش نقاشی درمانی و نیز در سال 1395 آموزش مربوط به موسیقی درمانی انجام شد.
مدیر کل بهزیستی گلستان به برخورداری معلولان از استعداد در بخش های گوناگون اشاره کرد و گفت: نگاه توام با محدودیت آفرینی جامعه برای معلولان در گذشته مشکلات فراوانی ایجاد کرد که نتیجه آن دوری گزینی این قشر از حضور در اجتماع بود.
غفاری بیان کرد: در سال های اخیر این نگاه از جامعه رخت بربسته و فرصت برخورداری از امکانات برابر برای معلولین فراهم شده که نتیجه آن کشف استعدادهای فراوان معلولین و بروز شایستگی های آنان است.
وی اظهار کرد: یکی از نتایج این تغییر باورهای جامعه ، حضور معلولان تحت پوشش بهزیستی استان گلستان در 5 جشنواره تئاتر معلولان منطقه‎ای و یک          جشنواره تئاتر کشوری بود که توانستند مقام نیز کسب کنند.
گردهمایی 4 روزه اعضای ارکستر با هدف برگزاری کارگاه‎های آموزش ویژه هنرمندان معلول در گرگان آغاز به کار کرده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در سخنانی بر کشف استعدادهای فکری و جسمی کم توانان تاکید کرد و گفت: در هیچ انسانی همه مزیت ها یکجا جمع نمی‎شود و نمونه آن روشندلانی هستند که از قدرت شنوایی یا ذهنی بالایی برخودار بوده و یا افراد معلولی که با بکارگیری توانایی‎های خود بر معلولیت فائق آمدند.

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت افزود: در جامعه افراد در سه دسته پرتوان، با توان متوسط و کم توان تقسیم می‎شوند و هر سه بخش مکمل یکدیگر  هستند و نمی‎توان بخشی را جدا از دیگری در نظر گرفت

 به گفته وی؛ اقتضای زندگی بشری به گونه ای بوده که کم توان و پرتوان نیازمند یکدیگر هستند.