ایران الگوی مناسب برای ورزش معلولان است

ایران الگوی مناسب برای ورزش معلولان است

ایران الگوی مناسب برای ورزش معلولان است

به گزارش ایرنا، «پیتر ون د ویلت» که همزمان با برگزاری دهمین همایش علوم ورزشی و تاسیس آکادمی پارالمپیک در ایران حضور دارد، روز شنبه در نشست خبری، عنوان کرد: آکادمی ایران با توجه به تعداد بالای ورزشکاران و مدال های متعدد در رقابت های بین المللی، می تواند برای سایر کشورها الگو باشد.
رئیس پزشکی کمیته بین المللی پارالمپیک تصریح کرد: ‌طی بازدیدی که از تجهیرات آکادمی ایران داشتم به این مساله تاکید می کنم که آکادمی ایران نسبت به بازدیدهای که از دیگر کشورها داشتم، از بهترین تجهیزات برخوردار است.
وی در خصوص حمایت از آکادمی ایران، توضیح داد: تمام تلاش بر این است تا به عنوان یک ارگان مرکزی از تمامی آکادمی های دنیا حمایت داشته باشیم. ایران علاوه بر امکانات و تجهیزات مناسب به عنوان یک آکادمی برنامه محور فعالیت می کند که تاثیر زیادی در رشد ورزش معلولان دارد.
د ویلت ادامه داد: نکته مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد، محوریت قرار دادن ورزشکار در برنامه اشاره شده از سوی ایران است که تلاش می کند تا به شکل علمی برنامه های ویژه ای برای ورزشکاران داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه استاندارد ثابتی در ورزش معلولان وجود ندارد، عنوان کرد: به عنوان مثال اگر ورزشکاران تمام کشورها مورد ارزیابی قرار گیرند، عدد ثابتی پیدا نمی شود و اگر تمام آکادمی ها و مراکزی که در دنیا فعالیت می کنند با یکدیگر همکاری داشته باشند و اطلاعات را جمع آوری کنند، می توان به این مساله پی برد که ورزشکار در چه جایگاهی قرار دارد.
رئیس پزشکی کمیته بین المللی پارالمپیک در خصوص این پرسش که چند آکادمی در دنیا فعالیت می کنند؟ اظهار داشت: تعداد دقیق آنرا نمی دانم، اما این تعداد هر روز در حال افزایش است. حمایت ویژه ای از این آکادمی ها داریم تا ورزش معلولین به جایگاه مناسبی برسد.
وی افزود: می توانیم اولویت ها را برای تمامی آکادمی های دنیا مشخص کنیم. کمیته عموم ورزشکاران به عنوان یک ارگان از ورزشکاران حمالیت می کند تا برنامه ها به خوبی اجرا شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد، امکان برطرف شدن آن، مهیا شود.
د ویلت در ادامه با اشاره به اینکه آکادمی ها باید با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند تا در آینده مراکز جدیدتری تاسیس شود، تصریح کرد: البته همه کشورها توقع حمایت مالی از کمیته پزشکی دارند، اما چیزی که مهم است ارتباط برقرار کردن با مراکز مختلف است تا همدیگر را تحت پوشش و حمایت قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه از طرف کمیته ملی پارالمپیک ایران به این کشور دعوت شده، گفت: به عنوان رئیس کلاس بندی کمیته بین المللی پارالمپیک نیز فعالیت می کنم و در خصوص کلاس بندی ها سعی دارم تا مباحث علمی بیشتر دنبال شود تا به رشد جایگاه بین المللی معلولان و افزایش مدال آوری آنان کمک شود.
این مقام مسئول با ابراز خرسندی از حضور در ایران، ادامه داد: به دنبال این هستیم تا روش های علمی در کلاس بندی ورزشکاران معلول پیاده شود تا آنها از نظر بعد علمی در جایگاه علمی قرار بگیرند تا در آینده با تغییر کلاس بندی، با مشکلی مواجه نشویم.
وی افزود: سعی داشتیم تا یک مرکز پیشرو را معرفی کنیم و با توجه به عملکرد خوب آکادمی ایران می توان ایران را به عنوان الگوی خوبی برای دیگر کشورهای منطقه معرفی کرد.
د ویلت تاکید کرد: سخت است که ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، چون نیازها مختلف است. با این حال، ایران بنیاد درستی دارد و در منطقه از نظر تعداد مدال و ورزشکار از جایگاه خوبی برخوردار است و امیدواریم به جایگاه واقعی خود برسد.
وی درباره اینکه کدام آکادمی ها در منطقه دارای برتری هستند؟ گفت: آکادمی های زیادی در منطقه وجود ندارد به این دلیل که وضعیت خیلی از کشورها به ثبات نرسیده و تعداد ورزشکاران آنها کم است.
رئیس پزشکی کمیته بین المللی پارالمپیک درباره زنده یاد «بهمن گلبارنژاد» که در پارالمپیک ریو جان خود را به دلیل حادثه در مسابقات دوچرخه سواری از دست داد و اینکه چه تمهیداتی برای روی ندادن این اتفاقات دارید؟ گفت: واقعه تلخی برای خانواده وی و کمیته ملی پارالمپیک ایران رخ داد. البته فاکتورهای خطر پذیری در ورزش وجود دارد که نمی توان جلوی آن را گرفت.
وی گفت:با این حال گزارش های لازم گرفته شد تا در آینده جلوی چنین اتفاقاتی را بگیریم، اما در هر صورت پرونده گلبار نژاد بسته شده است.